Coach-ul este un ghid, un catalizator sau facilitator care-l insoteste pe client in drumul sau de dezvoltare si crestere personala. Ca si cum clientul s-ar afla intr-o intersectie, iar impreuna cu coach-ul constientizeaza care sunt variantele, optiunile. Insa clientul este cel care decide incotro se indreapta. Iar coach-ul evita sa dea sfaturi.
Au fost intrebati un grup de studenti romani cam de ce anume ar avea nevoie un coach pentru a fi eficient. Majoritatea au raspuns ca ar avea nevoie de talent, carisma, noroc, inspiratie… Biswanger, comentand una dintre interventiile sale terapeutice, spune: “astfel de intuitii vin… nu de la forta divina, ci, ca tot ceea ce nu este extraordinar, doar dintr-un efort dur, facut cu rabdare, si dintr-o confruntare si o clarificare continua a individului cu legile si regulile obiective ale artei sale si ale stiintei sale”
In coaching nu vii cu ceea ce stii, ci cu ceea ce esti. Ceea ce mentine viu coaching-ul, raspunzand la schimbarile aflate in proces, este prezenta coach-ului, a fi “aici si acum” in fiecare moment al sedintei, a fi conectat cu valorile, convingerile si scopurile clientului.
Atunci cand lucram cu oameni, lucram cu realitati si constructii psihologice, nu cu adevaruri absolute. Nu trebuie sa uitam ca povestea clientului este felul in care interpreteaza el realitatea, in functie de grila lui de lectura. Plecand de la interpretarea clientului, coach-ul ii ofera o noua grila, o noua „harta” cu care sa se orienteze mai usor in gasirea alternativelor si solutiilor. Realitatea decidenta este coach-ul si nu metodele sale.
Caracteristici eficiente in personalitatea coach-ului:
- abilitatea de a crea un mediu securizant;
- abilitatea de a stabili granite clare in relatia cu clientul;
- capacitatea de a normaliza si abilita clientul;
- abilitatea de a abandona pozitia de expert in fata clientului pentru una de persoana curioasa, deschisa;
- creativitatea si flexibilitatea coach-ului;
- capacitatea coach-ului de a-si constientiza problemele personale pentru a dimina influenta acestora asupra clientilor.
Majoritatea clientilor care se adreseaza la cabinet sunt influentati de modelul medical, in care ei sunt niste ascultatori docili, iar doctorul este expertul, promovandu-se astfel o relatie cu totul asimetrica si inegala. Coaching-ul NLP, si in general psihoterapia promoveaza o relatie de colaborare, simetrica, de egalitate. Cand un client are astfel de asteptari, si anume sa-i spun eu cum sa faca intr-o anumita situatie, ii expun Povestea celei de-a 18 camile.
Povestirea are un inceput tragic: Un beduin, pe cale sa moară, ii cheama la capataiul sau pe cei trei fii si le spune: “Toata averea mea sunt 17 camile. Si cand voi muri, aceste camile va vor ramane voua. Tie, care esti cel mai mare dintre fiii mei, iti las mostenire jumăaate din camile. Tie, cel de-al doilea fiu al meu, iti las mostenire o treime din camilele mele, iar tie, cel mai mic, a noua parte din camile.”
Dupa ce beduinul moare si fiii il plang cu respectul cuvenit, ajung la momentul in care trebuie sa-si imparta camilele. Dar fiind cu totul 17 camile, nu se intelegeau deloc asupra impartelii si nici o imparteala nu parea a fi echitabila. Si in timp ce se certau, se intampla ca trecea pe acolo un batran calare pe o camila, care ii intreba care era problema, si afland despre ce era vorba, isi oferi ajutorul.
Si iata cum proceda: “Eu sunt dispus sa adaug camila mea la ale voastre, ca sa le putem imparti corect. Deci, acum avem 18 camile. Tu, cel mai mare dintre fii, ai mostenit o jumatate din camile, deci 9 camile sunt ale tale. Tu, cel mijlociu, ai dreptul la o treime din camile, deci 6 camile sunt ale tale. Si tu, cel mai mic, ai a noua parte din camile, adica 2 camile sunt ale tale.“ Cei trei fii erau fericiti ca impartisera camilele in mod corect, asa ca ii multumira batranului. Acesta se urca pe camila lui si pleca mai departe. ( 9+6+2= 17 cămile)
Coach-ul NLP este “a 18-a camila” adaugata problemei clientului, care, atunci cand problema este rezolvata, nu mai este necesara.