Invata cum sa ai incredere in tine! Studiu de caz.

by cristi

Invata cum sa ai incredere in tine! Studiu de caz.

by cristi

by cristi

images7           Informații generale

Mihai, un bărbat de 35 ani, este director contabil la o societate comercială, cu o situaţie materială satisfăcătoare. Este necăsătorit și locuieşte cu părinţii.

            Motivele pentru care a apelat la coaching

Clientul menționează stări de neliniște şi tristețe destul de frecvente şi totodată că își înneacă amarul în alcool. “Їn urmă cu 1 an, pe baza insatisfacţiei la locul de muncă am început să consum alcool într-un mod exagerat. De atunci, ori de câte ori mă simt stresat şi neliniştit mă refugiez în a consuma băuturi alcoolice.”

            Istoricul personal şi social/ istoricul psihologic și medical

Їn 2012, Mihai era angajat la o firmă pe postul de contabil, cu un program prelungit şi solicitant de 10-11 ore pe zi. Insatisfacţia  se datora atât nestimulării financiare în raport cu atribuţiile sale în firmă cât şi faptul că era “izolat” într-un birou fără alţi colegi cu care să interacţioneze. Astfel, intrând în contact cu puţine persoane la serviciu şi locuind cu părinţii, Mihai are un număr redus de prieteni cu care să-şi petreacă timpul liber.

Afirmă că părinţii sunt firi hiperprotective, care încearcă să-i ofere orice are nevoie, fără să-l responsabilizeze cu atribuţiile casei. Ori de câte ori percepea un stresor “major” în viaţa lui sau când dorea să-şi reducă inhibiţiile, se retrăgea singur într-un bar pentru a consuma alcool.

A locuit timp de un an la prietena lui, însă datorită neglijenţei faţă de responsabilităţile casei și timpului limitat petrecut împreună, prietena a hotărât să înceteze relaţia respectivă.

Mihai s-a prezentat la cabinetul de coaching în august 2013, din proprie iniţiativă, imediat după ce s-a despărțit de prietenă.

Aspectul general, fizionomia, postura, gestica și mimica reliefează gradul mare de asociere cu preocupările sale.

El este singur la părinţi. Îl caracterizează pe tatăl său ca fiind o persoană puternică, echilibrată şi uşor inflexibilă, iar pe mama o descrie ca pe o persoană foarte grijulie şi protectivă cu el. Fiind “băiatul mamei”, Mihai se descrie ca pe o persoană cu abilităţi sociale scăzute şi puţin asertivă, atât acasă cât şi în relaţiile sociale.

Atmosfera din timpul copilăriei şi adolescenţei a fost una relaxată, în care nu trebuia să facă nimic altceva decât să înveţe.

Din punct de vedere medical, clientul nu prezintă tulburări somatice sau organice care să interfereze cu starea psihologică.

Obiectivele sesiunilor de coaching aşa cum sunt privite de client

Mihai doreşte să elimine stările de nesiguranță şi tristețe care-l cuprind adesea şi să crească stima de sine, factori consideraţi declanşatori în consumul de alcool.

            Formularea stării actuale

  • factorii predispozanţi – mărturisesc că la solicitarea clientului am efectuat un chestionar de personalitate, ca și formă de autocunoaștere, rezultând ceea ce susținea și el, din numeroase lecturări pe internet, că este o fire dependentă emoțional;
  • factori declanşatori – discrepanţa dintre motivaţia clientului precum dorinţe, expectanţe, obiective, şi evenimentele propriu-zise;
  • factori de menţinere – despărţirea de prietenă.

Motivele invocate de Mihai din cauza cărora traversează emoții neutile sunt (echivalențe complexe și relații cauză-efect):

  • insatisfacţia la locul de muncă;
  • lipsa abilităţilor sociale şi asertivităţii;
  • numărul redus de persoane cu care interacţionează în timpul săptămânii şi cu precădere în week-end.

Convingerile limitative de bază ale clientului:

  • legate de competenţa profesională – standarde înalte “trebuie să realizez totul perfect altfel sunt un incapabil”;
  • locusul de control în exterior – “am nevoie de ajutorul celorlalţi, mai ales de al fostei prietene, altfel nu reuşesc să depăşesc problema”.

În prima întâlnire am explorat gradul de motivare cu privire la obiectivele propuse, apreciind pe o scală vizuală analogică de la 0 la 10, în care 0 reprezintă deloc important şi 10 foarte important, un indice de 8,5, aspect esenţial în construirea raportului psihologic.

Ca şi aspecte pozitive şi puncte tari ale clientului, prezintă un nivel intelectual superior, sănătos fizic, disciplinat, cu aspect fizic plăcut şi cu o puternică motivaţie de schimbare.

Planul de intervenţie

1.  Starea actuală

a. Sentimente de nesiguranță şi îngrijorare în legătură cu multe lucruri, precum şi dispoziţia tristă;

b.  Consumul de alcool;

c.  Încredere scăzută în sine.

2.  Starea dorită

a.  Sentimente de siguranță, relaxare și bucurie;

b. Renunţarea definitivă la consumul de alcool – reformulată pozitiv – o viață sănătoasă și liberă;

c.  Creșterea aprecierii de sine.

3.  Tehnici NLP utilizate

Їntregul proces de coaching a fost dezvoltat pe suportul unei alianţe autentice, cu o implicare empatică şi congruenţă corespunzătoare, de la adult la adult.

Cu privre la punctul a. formulat la starea dorita:

  • Tehnici de ancorare în stări resursă și de prăbușire a ancorelor neutile, cu scopul de  a-și gestiona mai eficient stările emoționale;
  • Lucrul cu submodalitățile pentru a se disocia de amintirile neplăcute și a învăța să se asocieze cu momentele prezente plăcute;
  • Înlocuirea convingerilor limitative cu altele adaptative, utile precum – „mă accept așa cum sunt”, „merit să fiu bucuros”, „de mine ține cum mă simt și devin tot mai puternic”, „îmi dau voie să las unele lucruri neterminate la serviciu” (înlăturarea driverului be perfect), „e minunat când sunt cu alte persoane, dar la fel de minunat e și când sunt cu mine”. Instrumentele pe care le-am folosit au fost meta-modelul pentru limbaj, redecorarea camerei convingerilor, scamatorii lingvistice pentru eliberarea echivalențelor complexe și a relațiilor cauză-efect, aliniera nivelelor neuro-logice;
  • Inducţii hipnotice ericksoniene, urmate de construirea unor scenarii metaforice (metafora gheţarului, bolovani şi poduri, frunze pe iaz, etc.);
  • Armonizarea pozitiilor perceptuale – clarificand-si rolul si relatia cu seful;
  • Generatorul de noi comportamente pentru a se implica în activitățile casnice;
  • Strategia Disney prin care a conștientizat să-i ofere mai mult spațiu Visătorului din el și să-i restrângă influența părții Critice;
  • Stabilirea ierarhiei valorilor proprii prin care a realizat că sunt activități care nu sunt congruente cu valorile sale importante, decizând să le selecteze mai eficient;
  • Trainingul autogen Schultz – primele 3 etape – de inducere a senzaţiei de linişte, greutate şi căldură;
  • Scrierea unui jurnal al evenimentelor pozitive (oră, activitate, grad de plăcere și grad de implicare)
  • Modificări în sfera comportamentală – confruntarea progresivă şi sistematică cu situaţii anxiogene evitate.

Programul de abandonare a consumului de alcool a cuprins următoarele tehnici:

  • Învăţarea autohipnozei şi utilizarea sugestiilor care vizează întărirea Eul-ui, modificări în sfera cognitivă şi comportamentală. Redau câteva exemple de sugestii utilizate: vizualizare – “mă văd sănătos şi relaxat”, “mă văd îndepărtând nişte cătuşe care îmi ţin mâinile şi picioarele legate”; sugestii afirmative – “devin pe zi ce trece tot mai sănătos”, “sunt liber de orice dorinţă de a consuma alcool”; restructurare cognitivă – “voi înceta să-mi spun că nu pot să mă bucur de viaţă fără alcool”;
  • Tehnica înlocuirii diapozitivelor, metoda ecranului lui Spiegel, metoda pendulului. Spre exemplu, în metoda ecranului lui Spiegel, am cerut clientului, aflat în stare de relaxare, să-şi imagineze două ecrane. Pe unul dintre ele a plasat comportamentul nedorit (cel în care consumă alcool) şi apoi a vizualizat ecranul respectiv, care se retrage până când ajunge în colţul cel mai îndepărtat al camerei, iar în etapa următoare plasează comportamentul dorit pe celălalt ecran în care se vizualizează încrezător, puternic, relaxat, fără să recurgă la alcool, care îl menţine în apropierea lui. Este important ca si coach să fiu creativ şi să improvizez scenarii adaptate în funcţie de teritoriul clientului. Exerciţiul durează câteva zeci de secunde şi necesită repetiţii de mai multe ori pe zi;
  • Tehnici de condiţionare (Wolberg) cu scopul de a induce senzaţii de greaţă şi dezgust ca urmare a consumului de alcool: “Їn momentul în care consumi alcool ţi se va face rău, din ce în ce mai rău, ţi se va declanşa o senzaţie puternică de greaţă ce-ţi cuprinde stomacul, apoi întreg corpul încât nu vei fi capabil să înghiţi nici o picătură de alcool. Orice gură de alcool îţi va declanşa o greaţă puternică astfel vei simţi o nevoie puternică şi irezistibilă să o vomiţi imediat…”;
  • Recadrarea în 6 etape – stabilirea unei comunicări cu partea interioară responsabilă de consumul de alcool, pentru a identifica intenţia pozitivă a comportamentului. Їn cazul nostru, consumul de alcool încearcă să protejeze integritatea Eul-ui de asalturile stărilor de tristete si nesiguranta. După ce a identificat intenţia pozitivă a comportamentului, am solicitat părţii creative din el să genereze noi mijloace, comportamente alternative care să permită atingerea aceluiaşi scop.

Antrenamentul asertiv şi creşterea stimei de sine

            Pentru a disipa comportamentele pasive (nonasertive) în care Mihai nu are curajul să-şi apere drepturile, acceptă solicitări din partea colegilor şi şefilor pe care nu doreşte să le accepte acumulând astfel trăiri pline de resentimente, am aplicat o serie de strategii de dezvoltare a comportamentului asertiv:

  • Tehnici cognitive – prin identificarea gândurilor negative automate şi înlocuirea cu gânduri alternative raţionale, precum şi argumente pro şi contra stilului de comunicare pasiv;
  • Jocuri de rol pentru exersarea răspunsurilor asertive, de exemplu explorarea Categoriilor Satir;
  • Teme pentru acasă având ca sarcini refuzul anumitor persoane cunoscute la solicitări minore.

Creşterea stimei de sine s-a realizat prin:

  • Strategii cognitive – având aceleaşi componente ca în antrenamentul asertiv;
  • Strategii comportamentale – exerciţii fizice, sporirea contactelor sociale cu persoane care contribuie la creşterea auto-stimei, etc;
  • Rescrierea istoriei personale și reimprinting – oferind resurse atât părinților cât și copilului din el, ducând la detașarea față de unele momente din trecut și totodată la eliberarea unor convingeri limitative după care încă se ghida;
  • Linistirea copilului interior – oferindu-i afectivitate, acceptare și înțelegere, devine tot mai evidentă partea adultului din interiorul lui;

4.  Rezultate şi concluzii

Procesul de coaching s-a desfăşurat pe parcursul a 21 şedinţe. Ședințele au avut loc săptămânal, cu durată de 1 oră. La două luni după încheiere, nu s-au înregistrat recăderi în privinţa consumului de alcool, iar afectiv trăiește tot mai asociat stari de încredere, bucurie și fericire.

As dori sa mai adaog ca este foarte dificil, daca nu imposibil, sa apreciez care dintre tehnicile NLP utilizate au fost mai eficiente. Desigur că toate aplicate ca și un întreg, reprezintă mult mai mult decât suma tehnicilor. Și totodată adesea întreb clienții după ce închei ședințele de coaching, care dintre tehnici consideră că au avut aportul cel mai mare. Cred că mă ajută pe mine în a le investi afectiv și mai puternic, și transmițându-le altor clienți cu implicare, rezultatele să fie si mai bune. Observ că îmi spun unele tehnici sau întrebări pe care le-am adresat în una dintre ședințe, peste care eu am trecut complet cu vederea. Căci paralel cu ceea ce îmi spun ei, trec și eu pe o listă ceea ce cred eu că a influențat. Întăresc ideea că harta nu e totuna cu teritoriul, și că ceea ce crede clientul că a produs schimbarea e cel mai important. Căci nu contează ce s-a petrecut în realitate, și ceea ce crede el că e realitate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top