Monologul interior NLPIn articolul trecut scriam despre etapa de haos a procesului de schimbare si despre framantarile interne prin care trecem pentru a depasi si integra modificarile aparute in viata noastra. Precizam cu aceasta ocazie ca la acest nivel suntem asaltati de o sumedenie de ganduri si intrebari existentiale ce nu ne lasa sa dormim noaptea.  Si cu toate astea, reusim mereu sa gasim energia si acea raza de lumina ce ne permite sa transformam schimbarea intr-o noua experienta de viata.

Sunt sigur ca multi dintre voi ati observat deja formularea intr-o maniera pozitiva si e lesne de intrevazut sansele de reusita ale unei astfel de exprimari. Dar nu pentru toata lumea formularea este ca cea de mai sus, deoarece in mintea noastra se duc tot felul de lupte. Gandurile noastre sunt o avalansa de imagini, idei terminate brusc, strigate de incurajare si schimbari de dispozitie. Putem fi increzatori sau descurajati, iar de cele mai multe ori asta depinde de ceea ce ne spunem in interior.

Da, imi imaginez ca multi dintre voi v-ati pus deja intrebarea daca acest dialog interior nu se apropie in unele momente de ceea ce numim nebunie. Daca raspunsul ar fi da, atunci cu totii am fi putin nebuni, deoarece fiecare persoana duce un dialog interior, bineinteles cu intensitati si trairi diferite.

O mare parte a ceea ce se intampla in capul nostru vine din dialogul rational bazat pe logica lucrurilor pe care le stim, motivatiile pe care le avem si ale unei educatii corecte. Aspectul de care dorim sa scapam, sau mai degraba spus sa-l transformam, este dialogul negativ. Isi are originea in unele idei preconcepute si lipsa informatiilor utile. Detinand putine informatii despre o experienta anume, avem tendinta de a umple monologul interior cu mesaje demobilizatoare, ce au ca efect imediat amplificarea starilor de anxietate. Cand acestea sunt de o intensitate ridicata, depasesc gandirea logica si rationala, facandu-ne sa ne indoim de capacitatile noastre psihice.

Cum ar fi daca, ne-am da o sansa in a ne intelege si am adauga cele necesare pentru a depasi momentele greoaie de mai sus? Este posibil desigur, inlocuind gandurile mai putin utile, ganduri numite in psihoterapia cognitiva disfunctionale sau irationale, cu ganduri rationale, formulate pozitiv.  Si de ce nu documentandu-ne acolo unde este cazul. Caci adunand mai multe informatii, evitam in a distorsiona sensul experientei. E ca intr-un joc de puzzle, in care adaugand piesa dupa piesa, devine tot mai clara imaginea completa.

Si cum unii dintre voi abia asteapta sa experimenteze trairile asociate transformarii dialogului interior negativ intr-unul pozitiv, sau sa-si scape prietenii de acest dialog, va propun exercitiul de mai jos:

  1. Descrie o situatie in care adesea ai tendinta sa dezvolti un dialog intern negativ sau ganduri negative indreptate catre propria persoana;
  2. Identifica si delimiteaza mesajele negative pe care ti le spui;
  3. Identifica acele cuvinte sau ganduri (ce te incarca cu resurse) pe care le poti folosi in a opri monologul negativ;
  4. Fa-ti o lista cu afirmatii benefice si pozitive pe care le poti folosi in a inlocui gandurile negative si daunatoare. Acestea trebuie sa se bazeze pe valori corecte si sa aiba o insemnatate mare pentru tine;
  5. Exerseaza ori de cate ori ai ocazia. Vei observa cum esti din ce in ce mai eficient!

Acum putem sa spunem ca stim sa facem primul pas si anume, constientizarea propriului dialog. Iar daca acesta este disproportionat si sacaitor, putem incepe sa-l schimbam. Si daca ne gandim ca cercetarile recente au demonstrat ca un dialog interior pozitiv reduce stressul, in ce am putea sa il schimbam, daca nu in bine.

Chiar daca ar parea dificil la inceput, cum ar fi sa faceti parte doar din randul celor pentru care gandurile le sunt prieteni si cel mai de pret sfatuitor?

Ganditi-va la acest lucru atunci cand este cazul!

Etichetat cu:

Publicat in: nlp

Iti place acest articol? Aboneaza-te la RSS si citeste mai multe!