Descopera cum sa cresti stima de sine (2)

Cum sa cresti stima de sineSalut! In articolul anterior ne-am familiarizat cu ceea ce inseamna stima de sine si care sunt factorii intrinseci sau extrinseci care o alimenteaza.

Totodata faptul ca o stima de sine scazuta este insotita sau poate duce la formarea de convingeri limitative.

Auzim uneori la ceilalti sau putem surprinde chiar in monologul nostru interior afirmatii precum “Numai mie se poate intampla”, “Nu sunt suficient de bun”, “Voi fi fericit numai atunci cand…”, “M-am nascut in locul nepotrivit”, “Trebuie sa fiu perfect”, “Nu sunt in stare…”, ‘Nu merit sa…” etc.  Aceste convingeri se transforma treptat in “profetii ce se autoindeplinesc”.

Caci  punandu-ne la indoiala abilitatile, nu ne vom da voie sa incepem unele actiuni concrete in urma carora sa constientizam ca putem gandi si altfel, mai constructiv cu privire la propriul potential. Ghidandu-ne dupa acele crezuri deloc utile ca si cum sunt adevarate, ele vor duce mai departe la formarea altor convingeri (limitative bineinteles) de tipul “Stiam eu..” Si ne furisam astfel intr-un cerc vicios.

Observam ca afirmatiile de mai sus sunt la persoana intai “Eu nu pot..”, “Eu nu sunt…”  si fac legatura cu ce am spus in articolul anterior si anume ca felul cum ne percepem are un rol deosebit in stabilirea identitatii. Una e sa imi spun ca astazi am luat o nota slaba la matematica (izoland la nivel de comportament), si alt impact are asupra mea concluzia “Nu sunt bun la matematica” (la nivel de identitate). Fiind tata a unui baiat de 5 ani, sunt atent cum ma exprim in momentele in care face o obraznicie. In loc sa-i spun ca este obraznic sau ca este neascultator, aleg sa-i comunic cum ma simt eu in acele momente (suparat, ingrijorat), comunicandu-i apoi ca eu am nevoie de intelegere, prietenie, armonie in relatia cu el. Intelegand intentia sa pozitiva de a-mi atrage atentia, gasim impreuna noi modalitati de a petrece timpul.

Propun acum sa enumeram o parte din convingerile oamenilor cu o stima de sine ridicata:

Convingeri pozitive

  1. 1.       Am incredere in capactatea mea de a lua decizii.

Chiar daca decizia care ai luat-o nu este cea mai buna iti asumi consecintele. In acest sens NLP vine cu o axioma “Nu exista esec, exista doar feedback”. Deasemenea te poti intreba: Ce a mers bine? Ce a mers mai putin bine? Ce anume vei face diferit data viitoare?

  1. 2.       Am incredere ca pot face fata provocarilor care imi apar in viata.

Cei cu stima de sine scazuta adopta gandirea de tipul “drobul de sare”. Cei cu stima de sine ridicata sunt constienti ca viata este plina de provocari si ca nu o putem controla 100%

  1. 3.       Ma aflu in cel mai potrivit loc pentru a ajunge de aici, acolo unde imi doresc.

Un optimist vede o oportunitate in orice dificultate, contrar pesimistului care vede dificultatile din fiecare oportunitate. Tu vezi jumatatea plina sau goala a paharului?

  1. 4.       Merit sa fiu fericit

Fericirea este ceva ce meritam cu totii, ceva ce nu se castiga prin truda sau efort intens. Fericirea nu vine in urma unui premiu castigat sau a unui concurs. Pentru a te simti fericit si implinit este important in primul rand sa renunti la rolul tau de victima precum si la experientele trecute in care te-ai simtit nedreptatit. Gasesc un motto potrivit, cel al lui Jakson Brown Jr.: “Nu poti controla trecutul, dar poti distruge prezentul ingrijorandu-te in legatura cu viitorul”.

Metode de crestere a stimei de sine

Prima dintr-o serie de metode pe care o voi mentiona in acest articol este recadrarea convigerilor limitative. (sau gandirea “out of the box”)

Recadrarea este procesul de schimbare al cadrului conceptual prin care percepem lucrurile, astfel incat sa schimbam intelesul. Iti voi da cateva exemple pentru a vedea cum putem schimba practic o convingere limitativa intr-un motiv de recunostinta.

Imi spui lucruri neplacute, inseamna ca nu ma mai iubesti.

                  1                                                                     2

In termeni NLP, este o echivalenta complexa. Se pune egal intre doua afirmatii, care pot sau nu sa aiba vreo legatura intre ele. Scopul nostru e sa separam aceste afirmatii. Redefinindu-le capata o alta semnificatie.

Recadrare 1: De fapt, intentia mea nu este sa spun lucruri neplacute, ci caut mai degraba sa exprim ceea ce gandesc eu.

Recadrare 2: Tocmai ca te iubesc enorm, ma face sa iti spun unele adevaruri.

Recadraare 3: Simt ca daca nu ti-as spune aceste lucruri, nu as mai fi sincer cu tine.

Recadrare 4: Crezi ca au fost situatii in care mi-ai spus lucruri neplacute, si cu toate astea continui sa ma iubesti?

Sunt tare sensibil.

Recadrare: Sunt sigur ca esti empatic si transmiti caldura celorlalti.

Sunt fricos.

Recadrare: Sunt convins ca ai o buna imaginatie.

Sunt nervos.

Recadrare: Gasesc ca te implici si traiesti intens in interior.

Recadrarile au rolul de a-ti da o alta perspectiva asupra realitatii si de a te elibera de sentimentele de “vina” si “rusine” asociate cu aceste etichete.

Intr-o postare viitoare vom aborda si alte tehnici NLP pe care le gasim eficiente in cresterea imaginii de sine.

Iti propun un exercitiu pe care il poti face acum sau mai tarziu, cand consideri potrivit.

  1. Evalueaza in ce masura rezonezi cu convingerile pozitive enumerate in articol.

Daca rezonezi putin cu una sau mai multe afirmatii, pune-ti intrebarea: “De ce nu cred acest lucru?” Odata cu raspunsul la aceasta intrebare mai faci cativa pasi pretiosi pe taramul cresterii personale.

  1. Cand constientizezi ca te certi, te blamezi, si nu iti este util sa faci asta, antreneaza-te cu recadrarea convingerilor.

Imi amintesc o povestioara care surprinde recadrarea: Un enorias se duce la duhovnicul sau si-l intreaba: Parinte, este pacat ca in timp ce imi spun rugaciunea, sa beau un pahar de vin? La care preotul: Dragul meu, sigur ca este un pacat sa faci asta. Inseamna cu il jignesti pe Dumnezeu.  Dupa cateva zile, enoriasul il intreaba pe preot: In timp ce beau un pahar de vin, pot sa ma si rog? Preotul: Sigur ca poti face asta. Oricand e bine sa ne rugam la Dumnezeu!

Etichetat cu:

Publicat in: nlp

Iti place acest articol? Aboneaza-te la RSS si citeste mai multe!